Handleiding aansturen: Babyboomers, Generatie X en Millennials.

Generation X.jpg

Als leidinggevende ben je de spil van de interactie en het gezicht van de organisatie. Jij en het team bepalen de uiteindelijke richting binnen de organisatie en het neerzetten van het resultaat.

Wanneer het niet loopt zoals het moet en jij de medewerkers onvoldoende kan bereiken ontstaan er wrijvingen en irritaties; communicatie en samenwerking verlopen stroef.

De manier waarop medewerkers met elkaar en het werk omgaan reflecteert de cultuur en  de manier van leidinggeven; nu of van de voorganger. Maar hoeft geen drempel te zijn om de boel vlot te trekken.

Door bondige en concrete feedback te geven is leidinggeven helder. Houd hierbij rekening dat de toon de muziek maakt. Door af te stemmen op de persoon creëer je verbinding en wordt de boodschap persoonlijk. Tevens verdien je kredieten op zijn of haar emotionele bankrekening.

De meeste organisaties werken met 3 generaties medewerkers:

  1. De babyboomers (geboren tussen 1942 - 1962)
  2. Generatie X (1963 – 1979)
  3. Millennium generatie (1980 – 2000)

3 generaties kennen 3 verschillende waarden en omgangsvormen én ook 3 type benaderingen.