Managing by listening

Hoe krijg je als manager in 1 klap meer betrokkenheid, draagvlak en zelfsturing van de mensen in je team.   Luister naar hen!

Succesvol zijn als leidinggevende draait nog steeds om aandacht voor het personeel ook al zie je elkaar minder zoals bij het nieuwe werken.

De nieuwe manier van werken vraagt ook om een nieuwe manier van aansturen. Eén waarbij de aansturing nog steeds effectief is en de resultaten en groei worden behaald.

De gewoonte bij veel leidinggevende is dat wanneer het gevoel ontstaat ‘dat het niet loopt zoals het zou moeten’ de controle en de druk worden opgeschroefd. Met als gevolg ongezonde werksfeer, meer stress, ongemotiveerde medewerkers en een hoger ziekteverzuim.

De nieuwe manier van aansturen draait om jezelf laten zien en direct contact maken met de mensen. Dit creëert een ‘samen’ gevoel bij het aangaan van de dagelijkse uitdagingen zonder dat je daarvoor bij elkaar hoeft te zitten. Door middel van ‘vragen’ ipv ‘druk zetten’ en ‘luisteren’ ipv ‘controleren’ coach je de mensen in hun dagelijkse werkzaamheden.

Wanneer je als leidinggevende luistert naar de mensen op de afdeling en hun ervaringen, schetsen zij de knelpunten en leveren zij tevens waardevolle bijdragen aan het oplossen van deze problemen.

Hiermee verbeter je de afdeling en draag je bij aan het beter worden van de organisatie.

Hoe luister ik?

  1. Laat jezelf zien en maak contact
  2. Toon betrokkenheid en vraag
  3.  Coach in de oplossing en ondersteun in de verantwoordelijkheden

Hoe gaat dat in de praktijk?

  • Maak 3x per week contact met je team
  • Neem bijvoorbeeld een onderwerp in gedachten waarover je meer wilt weten: Hoe verloopt de samenwerking met collega’s en andere afdelingen in de keten?
  • Vraag hoe het gaat en tegen welke uitdagingen hij/zij aan loopt
  • Vraag of hij/zij er een oplossing voor weet
  • Vraag waarin jij kunt ondersteunen.

Wat levert het je op?

  • Door te luisteren krijg je feedback van probleem en oplossing
  • Door feedback te geven leren medewerkers zelf oplossingsgericht te denken en acteren bij de problemen waar zij dagelijks tegen aan lopen
  • Kennis en ervaring worden gebundeld, er ontstaat goede samenwerking en je groeit als team.

Wil jij..
... meer betrokkenheid in het team?
... de mensen effectiever aansturen, in minder tijd, geld en energie?
... doorgroeien als manager?